11
apr

Wat interim-professionals mogen verwachten van een bureau. En vice versa.

11 april, 2019 Kandidaat blogs

Tijdens een opdracht ben je te druk om te acquireren voor je volgende interim-klus. Een gespecialiseerd interim adviesbureau kan uitkomst bieden. Wat mag je als interim professional nog meer verwachten van een bureau? En wat kan je doen om het maximale uit je inschrijving te halen?

Uiteraard is acquisitie de belangrijkste reden voor een inschrijving, maar ook als je niet om opdrachten verlegen zit, kan inschrijven verstandig zijn. “Een bureau kan je sparringpartner zijn waar je altijd terecht kan voor ondersteuning, feedback en ontwikkelingsmogelijkheden”, aldus Bert Blankestijn van de Veghte.

Specialistische acquisitie

Aan het begin van je interim-carrière, ben je gebaat bij een bureau omdat je daarmee snel een groot netwerk op kunt bouwen. Maar ook in een later stadium is het slim. “Een opdracht duurt gemiddeld negen tot vijftien maanden. In die periode ben je meestal veel te druk om te acquireren. Om te voorkomen dat je tussen twee klussen langere periodes thuis komt te zitten, is het slim je in te schrijven bij een bureau.”

Bert raadt associés zelfs aan zich bij meerdere bureaus in te schrijven. “Zoek wel eerst uit of een bureau bij je past, zowel qua specialisme als qua manier van werken en persoonlijkheden. Interim-professionals die thuiszijn bij de Veghte delen een echte passie voor goede zorg. Vaak leven en werken deze mensen mede op gevoel en niet alleen met hun hoofd.”

Ondersteuning korte en lange termijn

Het werk van een interim professional is heel solitair. Je opdrachtgever is niet je werkgever, de mensen met wie je werkt zijn niet je collega’s. Activiteiten die belangrijk zijn voor jouw professionele ontwikkeling op de lange termijn, zoals scholing en netwerken, zijn je eigen verantwoordelijkheid. Een goed bureau kan fungeren als jouw ‘team’ voor de lange termijn. Mocht je hulp nodig hebben, dan krijg je die. Ook als je vastloopt in een opdracht die je niet via de Veghte hebt gekregen. “Wij hebben geen database vol cv’s; wij hebben associés. Die ondersteunen wij, ongeacht de situatie. Of je nu coaching nodig hebt, scholing of een sparringpartner. Wij helpen je persoonlijk of brengen je in contact met anderen in ons netwerk die je op dat moment nog beter kunnen helpen. Dat doen ze zonder uitzondering graag.”

Financiële meerwaarde

Een hardnekkig misverstand is dat je minder aantrekkelijk bent voor opdrachtgevers als je via een bureau komt, omdat je duurder bent. “Wij moeten uiteraard onze boterham verdienen. Maar vergeet niet dat een ervaren derde partij een waardevolle bijdrage kan leveren aan de juiste formulering en contractering van een opdracht. Aan onze bijdrage hangt een prijskaartje, maar eentje die zich vaak al heel direct terugverdient. Wij acteren in het belang van alle betrokkenen, zowel de opdrachtgever als de interimmer. Over ons verdienmodel zijn we heel transparant, waarbij een goede balans tussen wat jij wilt verdienen en een opdrachtgever wil betalen, het uitgangspunt is.”

Opdrachtbegeleiding

Wat verwacht de opdrachtgever exact aan resultaten en op welke termijn? “We formuleren in ons voorstel de opdrachten aan de interim-manager zo helder mogelijk. Indien nodig begeleiden we de opdrachtgever bij het concretiseren van deze opdrachten.” Daarnaast maakt de interim-professional in de eerste drie-vier weken een Persoonlijk Plan van Aanpak (PPA). “Met het PPA kijken we mee en begeleiden waar gewenst. Op eenzelfde manier bewaken we het hele proces, zonder de interimmer voor de voeten te lopen. Zo beschermen we de interimmer tegen zaken als verkeerde verwachtingen, schuivende opdrachten of verdeelde opdrachtgevers, die hem of haar kunnen belemmeren bij het aanpakken van de taken.”

Voordelen voor associés van de Veghte:

  • Ondersteuning en coaching (onafhankelijk van opdracht)
  • Concrete opdrachtformulering
  • Procesbewaking, opdrachtbegeleiding naar behoefte
  • Vakkundige afwikkeling van onderhandelingen en contractzaken
  • Advies over scholing
  • Een groot, solidair netwerk van mede-professionals
  • Geen zorgen over betalingen
  • 5/6 netwerkbijeenkomsten per jaar, rondom een actueel thema en verzorgd door een opdrachtgever
  • Dagelijks de knipselkrant met ontwikkelingen in de zorgsector

Maak verbinding

Interimmers mogen dus veel verwachten van een bureau. Echter, het succes van de inschrijving valt of staat met een goede samenwerking. Bert: “Laten we reëel zijn: ieder adviesbureau heeft een poule met favoriete interim professionals. Goede kandidaten die de adviseurs in gedachten schieten bij een nieuwe klus. Wij hebben een database van meer dan driehonderd associés. Degenen die investeren in verbinding met ons, zullen ons levendiger bijstaan dan anderen.” Kom dus eens langs voor een kop koffie en houd je bureau op de hoogte wanneer je een klus hebt gekregen of wanneer deze eindigt. Verschijn op een netwerkavond, ook al ben je druk. “Zeker jongere interimmers denken vaak dat een bureau niet zit te wachten op updates of een bezoekje en voelen zich bezwaard. Nergens voor nodig; dat is juist een van de leukste onderdelen van ons werk!”

Zet een eerste stap

De Veghte is altijd op zoek naar interim professionals met hart voor de zorg. We nodigen je dan ook van harte uit om contact op te nemen. Dat kan op de manier die jij prettig vindt: appmail of bel ons, of benader ons via LinkedIn. Dan kunnen we samen onderzoeken of we iets voor elkaar kunnen betekenen en elkaar willen treffen voor een goede kop koffie.